Uutiset

Tiedote: Härmä Air edistää savupiippujen paloturvallisuuden tutkimus- ja kehitystyötä

Savupiippujen paloturvallisuus on kehittynyt Suomessa tutkimus- ja kehitystyön ansiosta positiiviseen suuntaan. Härmä Air on aktiivisesti mukana erilaisissa tutkimus- ja kehityshankkeissa, joiden avulla on jo onnistuttu alentamaan savupiipuista ja tulisijoista aiheutuvien tulipalojen vuosittaista määrää. Panostus tutkimus- ja kehitystoimintaan jatkuu.

-Härmä Air antaa asiantuntijapanoksensa Suomessa tehtävään tutkimus- ja kehitystoimintaan, jotta voimme löytää uusia keinoja vähentää entisestään tulisijoista ja savupiipuista aiheutuvien tulipalojen määrää. Tutkimustuloksilla on merkitystä, sillä valtaosa teräspiippujen valmistajista on esimerkiksi siirtynyt käyttämään osittain tuulettuvia yläpohjan läpiviennin lisäpaloeristerakenteita. Se on tärkeää, sillä tulisijojen lämmitystapa on Suomen ilmasto-olosuhteissa erilainen lämpimämpiin maihin verrattuna. Rakennusten yläpohjien lämmöneristekerrokset ovat Suomessa myös huomattavasti paksumpia, jolloin savupiippujen lämpötilat nousevat läpivienneissä, asiantuntija Jari Hautala Härmä Airilta toteaa.

Testatut, kotimaiset turvapiiput

Hautala muistuttaa, että tulisijaksi kannattaa valita polttotekniikaltaan kehittynyt, puhtaasti polttava ja ympäristöystävällinen tuote. – Huomiota kannattaa kiinnittää myös tulisijan ilmoitettuun savukaasujen maksimilämpötilaan. Sen perusteella valitaan tulisijan kaveriksi paloturvallinen ja testattu savupiippu.

Suomessa valmistetut Härmä Air metallisavupiiput ovat alan kehittyneimpiä turvapiippuja, jotka on suunniteltu ja testattu vastaamaan pohjoismaisia käyttötottumuksia. – Ne ylittävät moninkertaisesti savupiipuille asetetut tiukat, kansalliset kriteerit ja ovat näin ollen paloturvallinen valinta. Meidän tehtävämme on taata, että asiakkaamme voivat nukkua yönsä rauhassa.

Härmä Air on ollut mukana mm. seuraavissa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) tutkimus- ja kehityshankkeissa:

• Kansainvälinen selvitys tulisijojen ja savupiippujen paloturvallisuutta koskevasta lainsäädännöstä 13.12.2018
  • Tulisijojen savukaasujen lämpötilat todellisissa olosuhteissa 30.10.2014
  • Metallisten kevythormien paloturvallisuus 29.4.2011
  • Tulisijojen ja kevythormien yhteistoiminta ja paloturvallisuus todellisissa käyttöolosuhteissa
  • Yläpohjan paloturvallinen lisälämmöneristäminen metallisen kevythormin ympärillä
  • Pienpolton paloturvallisuuden monitorointi kotitalouksissa

Lisätietoa: