Lehdistötiedote: Parocilta uusi hiilineutraali tuotelinja

Paroc ottaa merkittävän askeleen kohti tarvetta minimoida rakennusteollisuuden hiilidioksidipäästöjä. Uusi hiilineutraali tuotelinja, PAROC® Natura, on tärkeä osa Parocin kestävän kehityksen tavoitteita.

Kivivillaeristevalmistaja Paroc, joka on osa Owens Corningia, lanseeraa markkinoille uuden hiilineutraalin tuotelinjan, PAROC® Naturan. Aivan kuten muutkin Paroc-kivivillatuotteet, uusi tuotelinja tarjoaa rakennusalalle kestäviä, paloturvallisia ja kosteudenkestäviä eristetuotteita. Natura vastaa myös yhä kasvavaan tarpeeseen minimoida rakennusalan hiilidioksidipäästöt. Uuden tuotelinjan ensimmäinen tuote tulee markkinoille vuoden 2021 alussa.

“Käytämme Parocin tuotannossa vähähiilistä sulatustekniikkaa, vihreää sähköä, kierrätettyä jätemateriaalia sekä uusia teknologioita, joiden ansiosta voimme minimoida tuotteidemme valmistuksessa syntyvän hiilidioksidin määrän. Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi kompensoimme jäljelle jäävän hiilidioksidin ja voimme näin tuoda nyt markkinoille täysin hiilineutraalin eristetuotteen Paraisten tehtaalta, toteaa Beatrice Hallén, Owens Corning Insulation Europen kestävän kehityksen johtaja.

“Eristeet ovat keskeinen ratkaisu ilmastonmuutoksen haasteisiin, sillä noin 40 % ihmisen aiheuttamista kasvihuonekaasupäästöistä syntyy rakennuksista. Haluamme olla jatkossakin edelläkävijä kestävien rakennusten kehittämisessä yhdessä asiakkaittemme kanssa. Paroc Natura-tuotelinja on tärkeä askel tässä työssä”, Hallén lisää.

Paroc otti vuonna 1986 käyttöön ensimmäisen vähähiilisen teknologian kiven sulattamiseen tuotantoprosessissa, mikä on vähentänyt merkittävästi fossiilisten polttoaineiden käyttöä kivivillan valmistuksessa. Useat Parocin tehtaat käyttävät tänä päivänä vihreää sähköä, ja yhtiön seuraava virstanpylväs on uusiutuvan sähkön sataprosenttinen hyödyntäminen vuoteen 2030 mennessä.

Natura-tuotelinjan lanseeraus on osa Parocin pitkäjänteistä ja jatkuvaa vastuullisuustyötä sekä merkittävä askel saavuttaa yhtiön lähitulevaisuuden kestävän kehityksen tavoitteet, jotka ovat osa Owens Corningin vuodelle 2030 asettamia kestävän kehityksen tavoitteita. Näihin tavoitteisiin on kirjattu myös hiilidioksidipäästöjen vähentäminen 50 prosentilla sekä tehtailta syntyvän jätteen määrän nollaaminen.

“Uskomme kiertotalouden olevan tie tulevaisuuteen, ja näemme tuotannossamme ja rakennustyömailla syntyvän kivivillan leikkuuhukan uusien PAROC-tuotteiden raaka-aineena. Suunnittelemme tuotteemme ja ratkaisumme kierrätystä ja uudelleenkäyttöä silmällä pitäen, ja pyrimme sulkemaan ympyrän siten, ettei tehtailtamme synny vuoteen 2030 mennessä lainkaan jätettä”, Hallén toteaa.